wstęp
więcej

Centrum Administracyjne huty (ul. Ujastek)

 
Najpełniejszym i najdokładniejszym projektem architektonicznym i wnętrzarskim zrealizowanym w Nowej Hucie było Centrum Administracyjne huty, budynki „Z” oraz w części „S”. Całość stanowiła najlepszy przykład, jeśli chodzi o styl architektoniczny, rodzimego socrealizmu wraz z Pałacem Kultury i MDM w Warszawie.

Początkowo realizacją nowego projektu zajęło się Centralne Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych w Krakowie. Jednak Ministerstwo Budownictwa uznało ten projekt za zbyt ważny i doniosły, i na początku maja 1951 r. ogłosiło ogólnopolski konkurs zamknięty na projekt Centrum Administracyjnego. W konkursie wzięło udział dziewięć zespołów architektonicznych, sąd konkursowy wyróżnił dwa projekty z Centralnego Biura Projektów i Studiów Budownictwa Osiedlowego ZOR w Krakowie. Zwycięski projekt Centrum Administracyjnego był dziełem architektów: inż. Janusza Ballenstedta, Janusza Ingardena i Marty Ingarden. Centrum Administracyjne realizowane w latach 1952-1955 składało się z dwóch bliźniaczych budynków ustawionych symetrycznie do magistrali dojazdowej z miasta do kombinatu. Budynki miały identyczny wygląd i charakter masywnej bryły zwieńczonej attyką grzebieniową z renesansowymi elementami architektonicznymi.
Do budynków prowadziły wejścia z boków, ozdobionych kunsztownie zdobionymi portalami, schodami oraz kratami. We wnętrzach znajdowały się monumentalne sale, m.in.; konferencyjna z wielkimi stołami i 90 fotelami, tapicerowane zieloną skórą; hole z kasetonowymi stropami, klatki schodowe ze spiralnymi schodami w czterech narożnych wieżach wyłożone czarnym marmurem; ściany i sufity ozdobione były stiukami, wnętrza ozdobione były wspaniałymi kandelabrami, ręcznie kutymi kratami, balustradami i ozdobnymi osłonami grzejników. W gabinetach, salach obrad i korytarzach umieszczone zostały skórzane kanapy oraz komplety mebli zaprojektowane, tak jak wnętrza, przez prof. Mariana Sigmunda wraz z Zespołem. W skład tego zespołu weszły młode architektki: Wanda Genga, M. Teresa Lisowska-Gawłowska, Maria Michajłow, Zuzanna Perchał-Filar i Barbara Śląska, które wykonały tysiące rysunków, kreśląc wizje aranżacji poszczególnych wnętrz wg projektów profesora, aż po detale architektoniczne typu: rynny świetlne, kraty, klamki do drzwi i okien czy osłony grzejników. W pracach związanych z projektowaniem wnętrz i mebli pomagał profesorowi arch. Zdzisław Szpyrkowski. Bramę wjazdową do kombinatu wraz z portiernią zaprojektowali w 1954 r. arch. arch. J. i M. Ingardenowie.

 

Zobacz także:



 

 
 
AA
 
 
Kontakt